Tuesday, December 16, 2008

PPSMI: Tujuh opsyen dihalusi

Tujuh opsyen mengenai masa depan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) akan diperhalusi oleh Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein sebelum dibawa ke peringkat Jemaah Menteri.
Semua opsyen tersebut adalah hasil lima siri persidangan meja bulat PPSMI yang disertai oleh wakil parti politik, tokoh akedemik dan pertubuhan bukan kerajaan(NGO).
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata opsyen-opsyen yang dimaksudkan ialah:
1.Meneruskan PPSMI seperti sedia ada, menggunakan Bahasa Melayu atau Bahasa Ibunda di peringkat sekolah rendah tetapi meneruskan PPSMI di sekolah menengah selain memulakan PPSMI dari tahun empat hingga sekolah menengah.
2. Menggunakan bahasa melayu atau bahasa ibunda di sekolah rendah dan digunakan sepenuhnya di sekoalh menengah selain penggunaan bahasa pengantar untuk Sains dan Matematik di tentukan oleh sekolah.
3. Penggunaan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di tahun satu hingga tiga, penggunaan dwi bahasa pada tahun empat hingga enam dan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di sekoalh menengah dan memansuhkan mata pelajaran Sains di peringkat tahun satu hingga tiga tetapi mengajar ilmu sains dalam mata pelajaran lain.

The wrangle ober teaching of mathematic an Science in English contyinued with seven proposals put before the final roundtable meeting yesterday.
The proposals are:
  • Stick to Mathematics and Science in English
  • Revert to Bahasa Malaysia
  • Let Primary schools teach both subjects in the mother tongue and secondary schools use English
  • Let Primary schools decide for themselves
  • mathematics and Science be taught in Bahasa Malaysia and mother tongue for Years One to Three and in English from Year Four onwards
  • A combination of mother tongue in the first three years and a choice of mother tongue or English after that;
  • The two subjects will not be taught in Years One to Three and instead be integrated into other subjects.

No comments: